S-market Lieksa uudistuu vastuullisesti

Valtaosa Pohjois-Karjalan Osuuskaupan (PKO) S-marketeista on muutaman viime vuoden aikana uudistettu sekä miljöön että kylmälaite- ja talotekniikan osalta. Myös aurinkosähköä hyödynnetään lähes kaikissa myymälöissä. Nyt uudistusvuorossa on S-market Lieksa. Aurinkopaneelit myymälän katolle asennettiin heinäkuussa ja myymäläpuolen uudistus valmistuu lokakuun loppuun mennessä. Myymälä palvelee muutostöiden ajan normaalein aukioloajoin.

28.9.2021

Lieksan S-marketin energiatehokkuus-, kylmälaite- ja myymäläympäristön uusimisen lisäksi myymälän valikoimaa kasvatetaan, jotta se palvelee entistä paremmin PKO:n omistajien tarpeita. Samalla myymälän ilme uudistuu sekä kalusteiden että värimaailman osalta.

Omistajien toiveita kuunneltiin

S-marketien uudistusprosessiin liittyy oleellisena osana PKO:n omistajien ja muiden asiakkaiden toiveiden kuuleminen. Satojen kyselyyn vastanneiden lieksalaisten toiveissa olivat mm. myymälän ilmeen uudistaminen, itsepalvelukassat ja laajemmat valikoimat, jotka kaikki nyt toteutetaan.  Uudistus näkyy konkreettisesti mm. entistä houkuttelevampana heviosastona, jossa satokausituotteet ruokavinkkeineen löytyvät heti sisäänkäynnin jälkeen. Uutta ovat myös paljon toivottu paistopiste, josta saa uunituoreita leipomotuotteita viikon jokaisena päivänä, laajemmat valmisruokavalikoimat sekä appelsiinimehukone. Itsepalvelukassat puolestaan helpottavat ja nopeuttavat asiointia etenkin ruuhka-aikoina. Myös postin palvelutila väljenee entisestään.

 

Kohti hiilineutraalia tulevaisuutta ympäristöystävällisemmällä tekniikalla

PKO:ssa on vuodesta 2013 alkaen uusittu kiihtyvällä tahdilla kylmälaitteita uusiin ympäristöystävällisempiin ratkaisuihin. Samalla kalusteisiin on lisätty ovia ja kansia sekä päivitetty talotekniikkaa mm. valaistuksen ja lämmön talteenoton osalta. EU:n F-kaasuasetus  (EU) N:o 517/2014  kieltää F-kaasujen, eli kaasujen joiden ilmakehään vaikuttava lämmitysvaikutus on suuri,  käytön EU:ssa vuodesta 2030 alkaen.

 

– Olemme halunneet olla tämänkin asian osalta edeltäkävijä ja suunnannäyttäjä. Viimeiset S-marketit ja Sale-myymälät uudistetaan vuonna 2022, jonka jälkeen kaikkien marketiemme kylmälaitteet toimivat ympäristöystävällisemmillä kylmäaineilla, kertoo PKO:n vähittäiskaupan toimialajohtaja Henrik Härkönen.

 

Yleisesti käytössä olleen F-404A kylmäaineen GWP (Global warming potential) arvo on 3922, joka tarkoittaa sitä, että kilo F-404A kaasua vastaa n. kahden autoilijan vuosittaisia hiilidioksidipäästöjä. Nyt käytettävä CO2-kylmäaineen GWP arvo on luonnollisesti 1.

 

– Hiilineutraaliutta tavoiteltaessa merkittävä rooli on myös aurinkopaneeleilla, joiden avulla pystytään tuottamaan energiaa läpi vuoden ydintalven pimeintä ajanjaksoa lukuun ottamatta. Parhaimmillaan aurinkopaneelit tuottavat pienemmissä marketeissa koko yksikön energiatarpeen. Lisäksi ne pienentävät lämpökuormaa ja vähentävät viilennystarvetta kesäisin, Härkönen jatkaa.

 

S-market Lieksassa kaikki kylmäkalusteet ja hyllyt uusitaan. Samalla talotekniikkaa, rakennusautomaatiota ja kylmälaitteet uudistetaan, jolloin myymälä on entistä energiatehokkaampi. Näin myös kaukolämmön kulutus pienenee n. 60–70 prosenttia.  Investointien ansiosta yksikön sähkönkulutus pienenee noin 40 prosenttia nykyisestä. Tämä vastaa 19 sähkölämmitteisen omakotitalon keskimääräistä vuosikulutusta.

 

Aurinkopaneelit S-market Lieksan katolla

S-market Lieksan katolle asennettiin heinäkuussa 336 aurinkopaneelia, joilla tuotetaan yksikön koko vuoden energiantarpeesta noin 17 prosenttia. Kesän aurinkoisina päivinä koko energiantarve katetaan aurinkosähköllä. Energiatehokkuusinvestoinnit ja asennettavat aurinkopaneelit ovat osa PKO:n ilmastotyötä. PKO on jo nyt maakunnan suurin aurinkosähkön tuottaja. Tänä vuonna aurinkopaneelit on asennettu 12 myymälän katolle.

 

Osana S-ryhmää PKO on asettanut itselleen Suomen kunnianhimoisimmat ilmastotavoitteet. Hiilineutraalius ei riitä, vaan vuonna 2025 tavoitteena on olla hiilinegatiivinen. Suunnitelmissa on pienentää omasta toiminnasta aiheutuvat päästöt 90 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Vertailutasona on vuoden 2015 taso. Vuonna 2030 kaikki sähkö tuotetaan uusiutuvalla energialla ja loput päästöt kompensoidaan hiiltä sitomalla.

S-market Lieksassa työskentelee vakituisesti 22 työntekijää. Marketpäällikkönä myymälässä toimii Sari Lappalainen.

Myymäläuudistuksen kustannusarvio on 1,3 milj. euroa, jonka työllisyysvaikutus maakunnan yrityksille on 22,1 henkilötyövuotta. Lieksan S-marketia ovat uudistamassa oman maakunnan yrityksistä mm. Joensuun Telemaailma Oy / SolarWorks (aurinkosähkö), LVI-Bioneerit Oy, Sähköasennus Kuronen Oy, Artic-kaihdin Oy sekä TKL Kuljetus Oy.

Lisätietoja antaa PKO:n vähittäiskaupan toimialajohtaja Henrik Härkönen, p. 010 762 2035.

Kuvat